Palautettavat lähetykset

Asiakaspalautus verkkokauppaan

Tiedot palautusehdoista ovat näkyvissä kunkin verkkokaupan toimitusehdoissa. Tilatessa kannattaa tarkistaa, millä ehdoilla tuotteen mahdollinen palauttaminen onnistuu.

Posti tarjoaa yritysasiakkailleen Asiakaspalautus-tuotteen, joka mahdollistaa palautusten lähetyksen kuten ennenkin. Tämä tarkoittaa, että palautettavan paketin voi jättää verkkokauppiaan laskuun postin kuljetettavaksi joko lähimpään kirjelaatikkoon tai postiin. Jos tuotteen myyjä tarjoaa Postin Asiakaspalautus-lähetyksen, saat palautuksesta aina kuitin, kun tuot palautuksen postiin. Palautuskuoren tai -paketin päälle pitää kirjoittaa osoitteen lisäksi "Asiakaspalautus" ja myös vastaanottajan sopimusnumero. Kaupan peruuntumisesta on aina ilmoitettava kaupalle. Kaupan peruutukseksi ei riitä, että paketin jättää noutamatta.

Verkkokaupan ei ole pakko maksaa palautuskuluja

13.6.2014 voimaan tullut kuluttajasuojalain muutos muutti verkkokaupoista tilattujen lähetysten palautuskäytäntösääntöjä. Aiemmin myyjän piti aina maksaa lähetysten palautuskulut ja palautukset saattoi jättää veloituksetta postin kuljetettavaksi. 13.6.2014 alkaen verkkokauppojen ei ole pakko maksaa palautuskuluja.

Kirjeen palautus

Jos palautettava lähetys on alle 2 kg (kirje), voit jättää sen kirjelaatikkoon (vain alle 3 cm paksut lähetykset) merkinnällä "ASIAKASPALAUTUS" tai "PALAUTUS". Merkitse lähetyksen päälle vastaanottajan sopimustunnus, mikäli se on tiedossa. Kun haluat kuitin palautuksestasi, vie lähetys postiin.

Kirjeasiakaspalautuksen enimmäismitat ovat:

  • pituus + leveys + paksuus enintään 900 mm, suurin pituus kuitenkin enintään 600 mm
  • putkilon muotoisen lähetyksen pituus + kaksinkertainen läpimitta enintään 1 040 mm, pituus enintään 900 mm.

Paketin palautus

Jos palautettava lähetys painaa yli 2 kg (paketti), vie se postiin. Postissa voit asioida suoraan tiskillä, kertoa yrityksen jolle haluat palauttaa paketin ja pakettikortti tulostetaan tämän mukaan, ilman että sinun täytyy täyttää osoitekorttia. Vaihtoehtoisesti voit myös täyttää postissa Asiakaspalautus 14 -osoitekortin. Huomaathan, että joissakin tapauksissa alkuperäinen lähettäjä on liittänyt lähetykseen palautusosoitekortin valmiiksi. Palauttessasi saat kuitin kuljetetettavaksi jättämästäsi lähetyksestä.

Palautus Pakettiautomaatilta

Voit palauttaa pakettiautomaatista noutamasi paketin 14 vrk:n kuluessa lähetyksen noutamisesta. Voit palauttaa lähetyksen mihin tahansa Pakettiautomaattiin samalla koodilla, kuin millä olet sen noutanut. Voit myös palauttaa lähetyksen mihin tahansa Postiin. Jos paketin palautusaika on mennyt umpeen ja haluat palauttaa paketin, ole yhteydessä yritykseen josta olet paketin tilannut.

Noutamatta jääneet paketit palautuvat lähettäjälle

Pakettiautomaatteihin toimitettujen pakettien säilytysaika on 7 vuorokautta ja myymälöihin toimitettujen pakettilähetysten säilytysaika on 14 vuorokautta. Jollei lähetystä ole noudettu, se palautetaan säilytysajan jälkeen lähettäjälle lähetykseen merkittyjen lähettäjätietojen perusteella.