Logistiklösningar

Posti erbjuder dig det mest omfattande nätverket i Finland, kostnadseffektiva transporter och mångsidiga lagringstjänster. Vi är din pålitliga partner som ger effektiv och högklassig logistik.

Logistiklösningar

Kundcase

Pentik fungerar i ett brett nätverk

Pentiks keramik- och inredningsprodukter säljs i Finland av ett nätverk med 63 egna butiker och 10 franchiseföretagare samt varuhus. Pentik har för närvarande över 300 anställda, och förutom i Finland finns det även butiker i Sverige och Ryssland.

Vid transporter förlitar sig Pentik på Posti, som levererar Pentiks produkter utöver försäljningsställena i Finland också till två Pentiks butiker i Sankt Petersburg: produkterna transporteras med långtradare från Posio till Sankt Petersburg via Kotka.

Från Pentiks fabrik i Posio skickades till exempel i fjol sammanlagt 15 000 rullpallar och 2 500 lastpallar. I den motsatta riktningen, dvs. till Posio, transporterar Posti varje år cirka 200 containrar med anländande produkter via Uleåborgs hamn.

"Leveranssäkerheten är viktig", betonar logistikchef Tuomas Laatikainen på Pentik.

Leveranssäkerheten testades bland annat, när en kund som beställt julklappar från Pentik önskade att julklapparna skulle delas ut till mottagarna i 15 olika verksamhetsställen samma dag och med en timmes noggrannhet.

"Posti skötte det bra - härifrån åkte det fyra fullastade långtradare, och paketen delades ut till mottagarna precis som det avtalats, berättar Laatikainen.

Pentiks fabrik i Posio tillverkar bruks- och konstkeramik. Dessutom säljer Pentik inredningsföremål som dess samarbetspartner tillverkar, såsom kuddar, servetter och överkast. De största produkterna är skåp och fåtöljer.

Outokumpu levererar stål från dörr till dörr

Outokumpus fabriker i Torneå tillverkar bland annat varm- och kallvalsad rostfri stålplåt och -band. I färdiga produkter kan man se Outokumpus stål till exempel i diskbänkar, kranar och stålrör.

Kunden förväntar sig att produkterna ska vara tillgängliga precis då de behövs, berättar logistikchef Tuula Untinen från Outokumpu.

"Leveranserna ska anlända enligt avtal, och lossningstider för last bokas nästan som läkartider. Kunden är inte heller nödvändigtvis alltid på plats i sitt lager 24 timmar om dygnet.

Dessutom ställs det höga krav på logistiken, då kunderna nuförtiden beställer allt mindre mängder varor.

"Kunderna vill inte binda kapital i lager, utan produkterna behövs genast när de anländer. Lagringstiderna är korta."

Posti har ett dörr till dörr-avtal med Outokumpu. Produkterna avgår från fabriken som fulla laster och de förs direkt till kunden, antingen i Finland eller Europa, med vägtransport.

"Man förväntar sig av transporterna att alla tidscheman håller, produkterna inte skadas samt att hela leveranskedjan är säker", räknar Untinen upp som krav vilka ställs på logistiken.