Material för näthandlare

Att Postis leveranssätt presenteras på ett enhetligt sätt förbättrar kundens köpupplevelse. Med hjälp av dessa instruktioner kan du uppdatera uppgifterna om leveranssätt på din webbplats och använda dem i din egen marknadsföring. Då kan konsumenten enkelt hitta de leveranssätt han eller hon föredrar.

Ladda ner den nya instruktionen som träder i kraft 3.10.2016 (pdf).
Du hittar mer information om förnyelsen av transporttjänster
här.

Posti logo och ikoner

Ladda ner Posti logo Ladda ner ikoner

 

Banner

Med hjälp av färdigt material kan du enkelt informera dina kunder om att deras favoritleveranssätt är tillgängliga i din webbutik.

Ladda ner webbannonser som du kan redigera. Innehåll:
• Postis leveranser från x,xx €-webbannonser (du kan själv bestämma priset för dina kunder)
• Miljövänliga transporter-webbannonser
• Leverans till paketautomat-webbannonser
• Styrtjänst för paket-webbannonser
• Hemleverans-webbannonser och mallar för butiksaffischer

Så här berättar du om Postis leveranssätt

Vi har utarbetat färdiga texter som du kan använda för att presentera olika leveranssätt. Den kursiverade texten är en anvisning för dig - överför den inte till din näthandel.

Avhämtade leverans

Hämtning via paketautomat

Hämtning från valfri post. Postis omfattande nätverk samt butikernas och köpcentrens långa öppettider på kvällarna och veckosluten garanterar att du kan hämta paketet nära dig och precis när det passar dig bäst. Då paketet anländer får du instruktioner för uthämtning via sms.

Postis produkt: Posti Postpaket

Hämtning från ett postkontor

Hämtning från valfri post. Postis omfattande nätverk samt butikernas och köpcentrens långa öppettider på kvällarna och veckosluten garanterar att du kan hämta paketet nära dig och precis när det passar dig bäst. Då paketet anländer får du instruktioner för uthämtning via sms.

Postis produkt: Posti Postpaket

Leverans till mottagaren

Levarans med daglig post

Delas ut i postlådan/brevinkast eller det närmaste postkontoret om försändelsen är för stor.

Postis produkt: Posti Småpaket, Brev eller Småförsändelse

 

  • Vi rekommenderar att du erbjuder denna möjlighet till kund i köpkorgen. I detta fall brevlåda är alternativ leveransmetod t.ex. för hämtning via paketautomat.
  • Din kund ger dig tillstånd för att skicka tillräckligt små paket till hemadress dvs.
  • Förberedda text för att lägga till i detta fall är: [ ] Det är ok att skicka mina inköp till min brevlåda om paketen är tillräckligt liten.

 

Postis hemtransport

Posti levererar din beställning till önskad adress som en klimatvänlig Posti Green-försändelse. Vi ringer upp dig och avtalar den lämpligaste leveranstidpunkten för dig

Postis produkt: Posti Hempaket, Posti Express Frakt Kväll eller Posti Frakt Hemutdelning

Tilläggstjänster för frakt tjänster är Installation, Transport till återvinning och Uppackning ur transportförpackning

asennus

Installation för vitvaror och hemelektronik:

Enheten levereras, bärs in och installeras så att den är färdig att användas. Vi lämnar in förpackningsmaterial till behörig återvinning. Ininstallationen ingår inte ändringar i inredning eller förstärkning av konstruktioner, ändringar i antenn- eller elnät, rörsystem eller avlopp.

Kom ihåg: installationsarbetena kan dras av som hushållsavdrag! Läs mer om installationstjänsterna.

Installation för möbler:

Produkten installeras så att den är klar att tas i bruk, t.ex. montering av en soffa eller montering av fötterna på en säng. Lätt installation tar högst 15 min.

Transport till återvinning

Din gamla enhet transporteras till behörig återvinning i samband med att en ny levereras.

Uppackning ur transportförpackning

Försändelsen packas upp ur transportunderlaget. Förpackningsmaterialet transporteras bort och förstörs på lämpligt sätt. Du slipper stora mängder förpackningsavfall.

Postis leverans till hemmet

Posti levererar din beställning till önskad adress under arbetsdagen. Leverans som en klimatvänlig Posti Green-försändelse, närmare tidpunkt för leveransen avtalas med adressaten per telefon.

Postis produkt: Posti Frakt Hemutdelning

express paket

Leverans till arbetsplats

Du får de produkter som beställts följande dag efter beställningsdagen senast klockan 14. Om du inte är på plats, kan du hämta försändelsen på det postkontor som är närmast din arbetsplats mot ankomstavi. Ta med dig identitetsbevis.

Postis produkt: Express Paket

Leverans utomlands

Avhämtning på postkontor i utlandet

Hämta produkter som du beställt på din post. Ta med dig identitetsbevis.

Postis produkt: Priority-paket

Hemleverans av paket i utlandet

Försändelserna levereras till adressatens adress efter eventuell importförtullning.

Postis produkt: EMS

Avhämtning på serviceställen i Sverige och Estland

Hämta beställda produkter på ett serviceställe. Ta med dig identitetsbevis.

Postis produkt: Consumer Parcel

SmartPOST-paketautomat i Estland

Hämta beställningen från vald SmartPOST-paketautomat. Se var närmaste paketautomat finns (länk). Du underrättas per sms när paketet har ankommit.

Postis produkt: SmartPOST

 

Visa leveransalternativ i webbutikens användargränssnitt

Leveransalternativ kan visas i webbutikens användargränssnitt till exempel i en rullgardinsmeny eller med radioknappar. Oftast väljs leveranssättet i varukorgen.

Mer information om integration av Postis pakettjänster till din webbutik

 

Returneringar av näthandelsförsändelser i Finland

Kundretur-tjänsten används i näthandeln för att göra kundreturer så att handlaren står för avgiften. Konsumenten kan returnera produkter som konsumenten förpackat antingen via posten eller en paketautomat till den adress som anges av näthandeln. Vi rekommenderar att du skriver ut ett färdigt Kundretur-adresskort och bifogar den med försändelsen. Posti fakturerar dig för transport av försändelser som returneras. Enligt den nya lagen kan du fakturera kunden för returavgifter.

Kundanvisning för returnering, när webbutiken betalar returneringen.

Returnering

Du kan returnera din beställning avgiftsfritt via Posti. Förpacka försändelsen omsorgsfullt.

Returnering via Postis paketautomat

Om din försändelse levererades via Postens paketautomat, kan du returnera försändelsen med samma boxkod som du använde när du hämtade försändelsen. Skriv dina kontaktuppgifter (namn och telefon) på paketet. Du behöver inte skriva en returadress. För försändelsen till en paketautomat och följ automatens instruktioner.

Om du inte längre har boxkoden, kan du returnera försändelsen via ett postkontor.

Returnering via ett postkontor

Du kan returnera försändelsen via Postis serviceställe oberoende av hur du tog emot försändelsen. Fäst på försändelsen Kundretur-adresskortet som du fått av oss eller skriv vår returkod xxxxxx (= din webbutiks logistikavtalsnummer) på försändelsen

För försändelsen till posten och berätta att det är fråga om kundretur till Oy Företag Ab.

Returnering via Postis brevlåda

Fäst på försändelsen vår returkod xxxxxx (= din webbutiks logistikavtalsnummer) och vår returadress:

Oy Företag Ab

KUNDRETUR

Gatuadress 1

00000 Stad

Specialfall

Om det leveranssätt som konsumenten valt inte lämpar sig för sändning av produkten, rekommenderar vi till exempel följande tillägg till webbutikens allmänna leveransvillkor:

  • Vi förbehåller oss rätten att skicka små försändelser hem som brev.
  • Vi förbehåller oss rätten att skicka försändelser som överskrider maximimåtten för paketautomat till posten.

Eget avhämtningsställe

Berätta åt kunderna om styrtjänsten för paket, om din webbutik inte erbjuder möjligheten att välja avhämtningsställe. Med tjänsten kan kunden välja från vilken post och paketautomat han eller hon vill hämta sitt paket.

Välj själv var du hämtar ditt paket. Mat Eget avhämtningsställe får du paketet till den post eller paketautomat som är den bästa för dig. Du kan ta tjänsten i bruk avgiftsfritt > www.posti.fi/styra

Postis mobilapp

Med Postis mobilapp får dina kunder tillgång till automatisk försändelseuppföljning. Genom att aktivera det egna mobiltelefonnumret i appen får kunden automatiskt information om försändelserna utan att mata in försändelsekoderna. Appen anger även uppgifter om den ankommande försändelsens storlek, tid och plats samt styr till rätt avhämtningsställe med hjälp av kartan.

Så här berättar du om den behändiga tjänsten i din webbutik:

 

Börja använda Postis mobilapp. Välj i appen det lämpligaste avhämtningsstället för dina inköp och följ upp din försändelse.

Ladda ner Posti-appen till din smarttelefon i din telefons applikationsbutik.

 

Lataa sovellus App Storesta Lataa sovellus Play-kaupasta Lataa sovellus Windows Phone -kaupasta